
Oulun sydämessä sijaitseva Original Sokos Hotel Arina on tunnettu korkeasta laadustaan ja paikallisista tarinoistaan, joita sen 260 uudistettua huonetta kertovat. Hotellin filosofia perustuu sydämellisyyteen ja aitoon ”arinalaisuuteen”, tavoitteena tarjota jokaiselle vieraalle pala parasta Oulua. Arinan sitoutuminen laatuun näkyy paitsi palvelussa ja viihtyisyydessä, myös tunnustuksina, kuten S-ryhmän parhaan kokoushotellin palkintona sekä Green Key -ympäristösertifikaattina ja Sustainable Travel Finland -merkkinä.
Aikaa vievää taistelua pinttyvää likaa vastaan
Korkeasta laadusta huolimatta hotellin siivoushenkilökunta kohtasi päivittäisiä hotellialalla yleisiä haasteita puhtaanapidossa. Keskeiset ongelmat olivat:
- Pinttyvä lika laattasaumoissa: Huokoiset saumat imevät likaa, saippuajäämiä ja kosteutta, mikä edistää pinttymien ja mikrobikasvuston muodostumista. Saumojen puhdistus vaatii jatkuvaa ja voimakasta hankausta.
- Kalkki- ja saippuakertymät: Erityisesti Oulun alueella kova vesi aiheuttaa kalkkikertymiä laatoille, suihkuseiniin ja hanoihin, heikentäen kylpyhuoneiden ilmettä. Niiden poistaminen vaatii erikoisaineita ja mekaanista työtä.
- Työläs mekaaninen harjaus: Yli 40 % huoneiden siivousajasta kuluu pinttyneiden tahrojen mekaaniseen puhdistamiseen, mikä on fyysisesti raskasta ja sitoo merkittävästi henkilökunnan työaikaa, muodostaen pullonkaulan päivittäiseen toimintaan.
Nämä haasteet vaikuttavat toiminnan tehokkuuteen, henkilöstöresursseihin, siivouskustannuksiin ja henkilökunnan työtyytyväisyyteen. Kylpyhuoneen siisteys on kriittinen tekijä asiakastyytyväisyydessä, joten Arina etsi kestävää strategista ratkaisua, joka tehostaa siivousta ja tukee hotellin laatu- ja vastuullisuusstandardeja.
Duck’s Back -nanopinnoitus – Älykäs teknologia puhtauden ja tehokkuuden palveluksessa
Ratkaisuksi valittiin Duck’s Back -nanopinnoitus, joka perustuu luonnon mineraaliin, piidioksidiin. Pinnoite integroituu käsitellyille pinnoille (laatat, saumat, ammeet) muodostaen äärimmäisen ohuen, hengittävän ja näkymättömän suojakerroksen. Tämän teknologian keskeisimmät hyödyt ovat:
- Likaa ja vettä hylkivä pinta: Käsitelty pinta hylkii voimakkaasti vettä ja likaa (”lootusefekti”). Vesi helmeilee pois, eivätkä lika, kalkki tai saippuajäämät pääse tarttumaan tiukasti kiinni.
- Helpotettu ja nopeutettu puhdistus: Koska lika ei pinty, siivous helpottuu ja nopeutuu merkittävästi. Usein pelkkä vesi ja mikrokuituliina riittävät. Tarve mekaaniselle harjaukselle vähenee dramaattisesti, mikä voi lyhentää siivousaikaa jopa 80 %.
- Vähentynyt kemikaalien tarve: Mahdollisuus vähentää tai poistaa voimakkaiden siivouskemikaalien käyttö tukee Arinan Green Key -tavoitteita, parantaa henkilökunnan työoloja ja sisäilman laatua.
- Parannettu hygienia: Helposti puhdistettavat pinnat ja lian tarttumisen väheneminen auttavat ylläpitämään korkeampaa hygieniatasoa, erityisesti kun laattasaumojen huokoisuus poistuu.
- Pintojen suojaus ja pidempi käyttöikä: Nanopinnoite suojaa pintoja kulumiselta ja vaurioilta, pidentäen niiden elinkaarta ja vähentäen remontointitarvetta.
Duck’s Back edustaa siirtymää perinteisistä siivousmenetelmistä ennakoivaan puhtaudenhallintaan, tarjoten lisäarvoa tehokkuuden, vastuullisuuden ja ylläpidon helppouden kautta.
Räätälöity ja joustava asennusmalli hotellin ehdoilla
Arinan erittäin korkea käyttöaste edellytti joustavaa asennusmallia, jotta hotellin toiminta ja vieraiden majoittuminen häiriintyisivät mahdollisimman vähän. Duck’s Back ja Arina kehittivät yhteistyössä vaiheittaisen mallin:
- Pinnoitus toteutettiin pienissä erissä, muutama huone kerrallaan viikoittain.
- Tämä minimoi käytöstä poissa olevan kapasiteetin ja vaikutuksen asiakaskokemukseen.
- Asennusaikataulu integroitiin hotellin normaaleihin rutiineihin.
Tämä kumppanuuteen perustuva lähestymistapa varmisti onnistuneen toteutuksen kokonaisuuden ehdoilla.
Siivousaika puolittui, henkilökunta kiittää
Nanopinnoituksen käyttöönotto tuotti nopeasti merkittäviä tuloksia:

Siivousajan puolittuminen:
Kerroshoidon päällikkö Seija Nikunen vahvisti: ”Kylpyhuoneiden puhdistus on nopeutunut jopa puolella!”
Tämä 50 % tehostuminen merkitsi valtavaa harppausta operatiivisessa tehokkuudessa ja vapautti henkilökunnan aikaa muihin tehtäviin.
Laadulliset parannukset:
Vuoropäällikkö Anne Lindell kuvasi: ”Kylpyammeiden puhdistus oli ennen lähes mahdotonta, nyt tahrat lähtevät kevyellä pyyhkäisyllä!”
Helpottunut työ, vähentynyt fyysinen rasitus ja pienempi kemikaalialtistus paransivat henkilökunnan työergonomiaa ja -viihtyvyyttä.


Positiivinen palaute:
”Palaute työnjohdolta ja työntekijöiltä on ollut erittäin positiivista. Tulemme suorittamaan käsittelyt kaikkiin hotellin kylpyhuoneisiin”
Päivi Kaarlela, hotellinjohtaja
Sokos Hotel Arina, Oulu
Yhteenveto muutoksista:
Haaste | Ennen Duck’s Back -pinnoitusta | Duck’s Back -pinnoituksen jälkeen |
---|---|---|
Laattasaumojen likaantuminen | Pinttynyttä likaa, vaikea puhdistaa, värjäytymiä | Lika ei tartu, helppo pyyhkiä puhtaaksi |
Kalkki- ja pesuainekertymät | Sameat pinnat, vaatii voimakkaita aineita ja hankausta | Helmeilee pois, helppo poistaa kevyesti |
Mekaanisen harjauksen osuus | Yli 40 % ajasta | Merkittävästi vähentynyt, lähes olematon |
Kokonaissiivousaika (kylpyhuone) | Pinttyneiden tahrojen puhdistaminen vie kohtuuttomasti aikaa | Jopa 50 % nopeampi |
Puhdistusaineiden käyttö | Tarve voimakkaille kemikaaleille | Usein pelkkä vesi ja mikrokuituliina riittävät |
Henkilökunnan kokemus | Työlästä, raskasta | Helpompaa, nopeampaa, miellyttävämpää |
Tulokset osoittavat, että nanopinnoitus ratkaisi siivoushaasteet, tehosti toimintaa, paransi työolosuhteita ja tuki Arinan laatu- ja vastuullisuustavoitteita. Puhtaammat kylpyhuoneet vaikuttavat positiivisesti myös asiakaskokemukseen.
Yhteistyö laajenee – Tyytyväisyys johtaa jatkoon
Tyytyväisyys pinnoitukseen ja Duck’s Backin palveluun johti yhteistyön laajentamiseen. Arina tilasi pinnoitukset myös hotellin käytävien matoille sekä hotellin yhteydessä toimivaan ravintola Amarilloon.
Tämä osoittaa:
- Vahvaa luottamusta ratkaisuun: Hotelli tunnistaa nanopinnoituksen hyödyt myös muissa kohteissa. Duck’s Back tarjoaa pinnoitteita useille materiaaleille, kuten tekstiileille.
- Duck’s Back strategisena kumppanina: Arina näkee Duck’s Backin kumppanina, joka auttaa parantamaan puhtaanapidon tehokkuutta ja laatua laajemmin.
- Odotettua arvoa ja tuottoa investoinnille (ROI): Hotelli arvioi saavuttavansa vastaavia hyötyjä (ajansäästö, pienemmät ylläpitokustannukset, parempi hygienia ja yleisilme) myös mattojen ja ravintolan osalta.
Lisätilaukset ovat vahva osoitus asiakastyytyväisyydestä ja luottamuksesta Duck’s Backin teknologiaan ja palveluun, sinetöiden onnistuneen kumppanuuden, joka tuottaa mitattavaa arvoa Arinalle.
Kumppanuus, joka luo arvoa ja puhtautta
Original Sokos Hotel Arinan ja Duck’s Backin yhteistyö osoittaa, kuinka innovatiivinen teknologia ja asiakaslähtöinen palvelu voivat ratkaista hotellitoiminnan konkreettisia haasteita. Korkeasta laadustaan ja vastuullisuudestaan tunnettu Arina kamppaili hotellialalle tuttujen sitkeiden siivousongelmien kanssa. Duck’s Backin nanopinnoitus tarjosi tehokkaan ratkaisun, joka muutti pinnat likaa hylkiviksi ja mullisti puhtaanapidon.
Kiistattomat tulokset – siivousajan puolittuminen, helpottunut työ ja kemikaalien tarpeen väheneminen – tehostavat toimintaa, vähentävät kustannuksia, parantavat työoloja ja tukevat ympäristötavoitteita. Joustava toteutusmalli varmisti onnistumisen korkean käyttöasteen ehdoilla.
Aleksi Piltonen Duck’s Backilta kiittää Arinaa erinomaisesta yhteistyöstä:
“Tämä kumppanuus osoittaa, kuinka oikeilla innovaatioilla hotellit voivat ratkaista operatiivisia haasteita, parantaa asiakaskokemusta, tehostaa toimintaansa ja edistää vastuullisuuttaan. Autamme Arinaa ylläpitämään moitteetonta siisteyttä ja korkeaa laatua, jotka ovat olennaisia menestyksekkäässä hotelliliiketoiminnassa.”